۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور آخرین تحولات بازار پس از وقوع حادثه هوایی یارانه معیشتی، امشب قابل برداشت است (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سال گذشته ۴۲۸۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان پرداخت شد یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود + جزئیات فعال کارگری: کارفرمایان برای تبدیل وضعیت شغلی کارگران همکاری کنند واکنش شخصیت‌های اقتصادی به شهادت رییس‌جمهور مصرف گاز در ایران ۶ برابر متوسط جهانی وضعیت پرشدگی سد‌های خراسان‌رضوی و کشور + جدول (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اونس جهانی رکورد زد بورس تعطیل شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد سکه به کمتر از ۴۰ میلیون تومان سقوط کرد | حباب سکه کاهشی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | ریزش بی‌ارزش (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بانک مرکزی گام اول برای افزایش نرخ سود بانکی را برداشت

  • کد خبر: ۱۴۱۹۲۹
  • ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
بانک مرکزی گام اول برای افزایش نرخ سود بانکی را برداشت
بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای از افزایش نرخ سود اوراق سپرده خبر داد و اعلام کرد تا کنون ۱۷ بانک و موسسه اعتباری مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار با نرخ سود ۲۳ درصدی را دریافت کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، در حالی که بسیاری از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی نسبت به افزایش نرخ سود سپرده  و همینطور نرخ سود تسهیلات هشدار داده بودند، بانک مرکزی امروز اولین گام برای این اتفاق را برداشت و از صدور مجوز اوراق گواهی با نرخ سود ۲۳ درصدی خبر داد. 

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: تاکنون ۱۷ بانک و موسسه اعتباری مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار با نرخ سود ۲۳ درصدی را دریافت کرده‌اند.

توحید عمرانی با بیان اینکه مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام در نشست روز سوم دی‌ماه سال جاری هیئت عامل بانک مرکزی تصویب و در همان روز به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد، گفت: همانطور که پیش از این اطلاع‌رسانی شده است، این اوراق با نرخ سود علی‌الحساب ۲۳ درصد منتشر می‌شود.

نخستین قطعه از دومینو افزایش نرخ سود بانکی افتاد

به نظر می‌رسد افزایش نرخ سود اوراق گواهی سپرده مدت‌دار تا ۲۳ درصد نخستین قطعه از دومینو افزایش نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات بانکی است که امروز بر زمین افتاد.

مدیران اقتصادی دولت با این فرضیه که افزایش نرخ سود بانکی به کاهش نرخ تورم و کاهش سفته بازی در بازارهای سرمایه ای منجر می‌شود اقدام به افزایش نرخ سود بانکی خواهند کرد.

بسیاری از کارشناسان نیز تایید می‌کنند که با افزایش نرخ بهره انتظار می‌رود که نرخ تورم برای مدت زمان کوتاهی کاهش یابد. با این حال این فرضه نیز میان کارشناسان مشترک است که افزایش نرخ بهره در میان مدت و بلند مدت آثار و تبعات سنگینی برای اقتصاد کشور خواهد داشت. کما اینکه اقتصاد ایران از این ناحیه پیش از این نیز ضربه خورده است.

زنگ خطر برای بورس و تولیدکنندگان

هم اکنون نرخ بهره 20 درصدی در اقتصاد ایران نخستین دلیل رشد نقدینگی و تورم در کشور است. البته افزایش نرخ بهره می‌تواند در کوتاه مدت منجر به رکود بازارها و حتی کاهش نرخ تورم شود اما در میان مدت و بلند مدت خود عامل رشد نقدینگی و تورم خواهد بود.

در اقتصاد سایر نقاط جهان نیز از افزایش نرخ بهره به منظور کنترل تورم استفاده می‌‎شود و هم اکنون فدرال رزرو آمریکا نیز همین سیاست را در پیش گرفته است اما این اهرم اقتصادی برای کنترل تورم حُکم مُسکن موقت را دارد و سیاست‌های زیربنایی دیگر در سایر حوزه های اقتصاد و سیاست بین الملل برای کنترل نرخ تورم باید پیگیری شود.

کارشناسان بارها هشدار داده اند که افزایش نرخ بهره منجر به افزایش هزینه های مالی شرکت ها برای تسویه تسهیلات خواهد شد و از سوی دیگر می‌تواند منجر به خروج سرمایه های کم ریسک از بازار بورس به سمت سپرده های بانکی شود.

علاوه بر این افزایش نرخ سود تسهیلات منجر به افزایش هزینه های تولید خواهد شد و در بلند مدت منجر به کاهش سود فعالیت‌های تولیدی و در نتیجه رکود صنایع و خروج سرمایه از فعالیت های تولیدی خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->